AzVision.az-ın Analitik Qrupu |
Üç yolun ayrıcında | Lonqrid// “Şimal-Cənub” dəhlizinin hansı qolu daha sərfəlidir? |
R
usiya Qərbin görünməmiş sanksiyaları ilə üzləşəndən sonra
xarici ticarət prioritetləri radikal şəkildə dəyişib. İndi Şərq ölkələri, ilk
növbədə Çin və Hindistan Moskvanın əsas ticarət tərəfdaşlarına çevriliblər.
2021-ci ildə Rusiya ilə Hindistanın ticarət dövriyyəsi 46,5%, 2022-ci ildə isə
2,5 dəfə artaraq, 35 milyard dolları keçib. 2022-ci ilin əvvəlində Rusiya
Hindistanın yeddinci ən böyük ticarət tərəfdaşı idisə, 2023-ci ilin fevralına
olan məlumata görə, beşinci yerə qalxıb. Rusiya ilə İranın ticarət dövriyyəsi
isə 2022-ci ildə 15% artaraq, 4,6 milyard dollara çatıb. |
||
"Şimal-Cənub" dəhlizi ilə daşınan yüklərin hər karqo tonu 2500 dollar ucuz başa gəlir |
Uzunluğu 7200 kilometr olan “Şimal-Cənub” Dəhlizi təkcə vaxt
yox, həm də yüklərin daşınması qiyməti baxımından sərfəlidir. Oradan daşınan
yüklərin hər karqo tonunda 2500 dollara qənaət olunacaq. Bəs niyə bu dəhliz
hazırda tam gücü ilə işləmir? Mane olan nədir? İtirilmiş vaxt1999-cu ildə Hindistan, Rusiya və İranın bir qrup nəqliyyat şirkətləri konteynerlərin İrandan və Xəzər dənizindən keçməklə Rusiyaya çatdırılması haqqında razılaşma imzaladılar. 2000-ci ilin sentyabrın 12-də Sankt-Peterburqda keçirilən ikinci Avroasiya konfrası zamanı bu razılaşma hökumətlərarası müqaviləyə çevrildi. 2002-ci ilə qədər həmin marşrut üzrə artıq bir neçə yüz konteyner göndərilmişdi. Amma məlum oldu ki, İran ərazisində infrastruktur, logistika, gömrük nəzarəti və digər texniki problemlərin nəticəsində yüklərin daşınması heç də düşünüldüyü qədər asan başa gəlmir. Ona görə də, layihəyə maraq azaldı və dəhlizin yalnız Rusiya-İran hissəsi fəaliyyətinə davam etdi. "Şimal-Cənub" dəhlizinin mənfi cəhətlərinin nə olması ilə bağlı Rusiya Xarici Ticarət Akademiyasının 2019-cu ildə keçirdiyi sorğuda iştirakçılar əsas problem kimi bunları göstərmişdilər:
● Transxəzər marşrutu: İranın Ənzəli, Nouşəhr və Əmirabad
limanları ilə Rusiyanın Həştərxan, Olya, Mahaçqala limanlarını birləşdirir. Azərbaycanın
Bakı və Ələt, Qazaxıstanın Aktau və Kurık, Türkmənistanın Türkmənbaşı limanları
da prosesdə müəyyən qədər iştirak edirlər. |
|
Xəzərdən keçən marşrutun ilk baxışda görünməyən xeyli problemləri var |
● Şərq marşrutu: Dəmiryolu vasitəsi ilə İrandan Sərəxs sərhəd-keçid
məntəqəsindən Türkmənistana, daha sonra isə Qazaxıstandan keçməklə Rusiyaya
çıxışı nəzərdə tutur. Daha bir keçid İncəburun (İran) – Ağyayla (Türkmənistan)
istiqamətindədir. Şərq – incə məsələdirİrandakı mövcud dəmir yolu şəbəkəsinin çox hissəsini vaxtilə ingilislər qurublar. Buna görə də orada relslər arasındakı məsafə Rusiya standartı (1520 mm) ilə müqayisədə dardır (1435 mm). İranın dəmir yolları çəkisi 30 tondan çox olmayan vaqonların daşınması üçün nəzərdə tutulub, bu isə SSRİ və Rusiyada tikilmiş dəmir yollarından iki dəfədən çox azdır. Amma İranın şimal hissəsindəki dəmir yollarını (məsələn, Təbriz-Culfa) vaxtilə SSRİ tikdiyindən, orada relslər arasındakı məsafə 1520 mm standartına uyğundur. Iranda həmçinin avtomobil yolları şəbəkəsinin əhəmiyyətli hissəsinin yenilənməsi, liman komplekslərinin və terminalların tikintisi, ekspeditor şirkətlər ekosisteminin yaradılması, hüquqşünasların, sürücülərin, fitosanitar nəzarəti üzrə mütəxəssislərin hazırlanması və s. lazımdır. Şərq marşrutu ilə gedəndə Türkmənistana keçərkən dəmir yolu relslərinin dəyişdirilməsi, daşınan malların və ya konteynerlərin 2-3 dəfə yenidən yüklənməsi, Rusiyaya və qeyri-regional daşıyıcılara tanış infrastrukturun olmaması, sənəd dövriyyəsində tərəflərin uyğunsuzluğu, “həssas mallar"ın qeydiyyatı və s. amillər problemlər yaradır. İşgüzar yazışmaların hansı dildə aparılacağı məsələsində də tərəflər arasında razılıq yoxdur. |
|
Səhra qatarların hərəkəti üçün heç də uyğun landşaft deyil |
Hərçənd, Qazaxıstanın İnnovativ İqtisadiyyat İnstitutunun
eksperti, KazNU-nun professoru, iqtisad elmləri doktoru Maqbat Spanov
AzVision.az üçün yazdığı məqalədə Qərb marşrutunun ölkəsi üçün çox vacib
olduğunu bildirir: “Xəttin Qazaxıstan və Türkmənistandan keçən hissəsinin bu
yaxınlarda tikildiyini nəzərə alsaq, artıq bizim İrana birbaşa çıxışımız var.
Bu baxımdan, Qazaxıstan hazır variantdır. Azərbaycana gəldikdə isə, onunla
İranın arasında yolların çəkilməsi lazımdır. Bu isə geosiyasi vəziyyətdən doğan
münasibətlərdən asılıdır”. Bunlar azmış ki, Əfqanıstanda “Taliban” hakimiyyətə gələndən
sonra bu yolun təhlükəsizliyi ilə bağlı narahatlıqlar da meydana çıxıb. Bəs gəmilər nə deyir?2003-cü ildə Rusiya Xəzərin şimalındakı Olya limanına dəmir yolu xətti çəkməyə başladı. 2004-cü ildə yol artıq hazır idi. 2010-cu ilin birinci yarısında 5700 vaqon yük Olyadan İranın limanlarına yola salınmışdı. Amma aradan keçən 20 ildə Xəzərdə şimal-cənub marşrutu üzrə yükdaşımaların effektivliyi özünü təsdiqləyə bilməyib. |
|
"Port Olya-2" yük gəmisi Olya limanında saya oturub |
Dəniz yolunun digər marşrutlardan üstünlüyü o ola bilərdi
ki, prosesdə yalnız iki ölkə iştirak edir, yəni sərhədlərin sayı azdır. Amma bu
marşrutun effektivliyini sual altına salan bir sıra amillər var. |
|
Rauf Ağamirzəyev: "Əsas odur ki, sanksiya altında olan yüklər bizim ərazidən keçməsin" |
Rusiyanın Olya limanından İranın şimalındakı Ənzəli limanına
qədər uzanan Transxəzər dəniz yolu ağır yüklərin, o cümlədən, metal prokatının,
gübrələrin, sement, koks və ferroərintilərin daşınması üçün faydalı ola bilər.
Bu gün həmin xüsusi yüklərin daşınmasına tələbat azdır, ona görə də, “orta”
marşrut üzrə yük dövriyyəsi olduqca ləng gedir və hələ ki, gəlir gətirmir, əksinə,
investorlara ziyan vurur. Bütün yollar Azərbaycana aparır2022-ci ilin avqustunda Azərbaycan, Rusiya və İranın gömrük xidmətləri qarşılıqlı anlaşma memorandumu imzaladılar. Məqsəd tranzit yüklərin Azərbaycandan keçməklə İranla Rusiya arasında dövriyyəsini asanlaşdırmaq idi. Sənəd gömrük orqanlarının işini sinxronlaşdıracaq, informasiya mübadiləsini sürətləndirəcək və növbələri azaldacaq. 2023-cü ilin may ayında Azərbaycan-Rusiya sərhədində yeni inşa olunmuş Xanoba Gömrük Sərhəd-Buraxılış məntəqəsinin təqdimatı keçirildi. Bu, kifayət qədər iri infrastruktur vahididir: Məntəqədə 13 nəzarət zolağı gün ərzində hər iki istiqamətdə 550 ədəd yük, 1000 ədəd minik nəqliyyat vasitəsinə, həmçinin 30 avtobusa xidmət göstərə biləcək. Pasport nəzarəti və gömrük qeydiyyatı "Bir pəncərə" prinsipi ilə həyata keçiriləcək. |
|
Xanobada istifadəyə verilən yeni Gömrük-Keçid Məntəqəsi |
Aydındır ki, bu qədər böyük infrastruktur təkcə Azərbaycanla
Rusiya arasında mal dövriyyəsi üçün nəzərdə tutulmayıb. Gömrük Sərhəd Buraxılış
Məntəqələri İdarəsinin şöbə rəisi Cəfər Quluzadənin sözlərinə görə, Azərbaycanın
beynəlxalq nəqliyyat qovşağına çevrilməsi ölkənin gömrük nəzarəti xidmətinin
inkişafını və təkmilləşdirilməsini tələb edir. Nəqliyyat dəhlizinin üzərindəki əsas komponentlər isə gömrük sərhəd-buraxılış məntəqələridir. |
|
Azərbaycandan daşınan yüklər digər iki marşrut ilə müqayisədə 10-15 faiz ucuz başa gəlir |
2023-cü ilin yazında Rusiya Şimal-Cənub BND-nin Qərb
marşrutunun öz ərazisindən keçən hissəsində nəqliyyat və logistika
infrastrukturunun yaxşılaşdırılması üçün 2030-cu ilə qədər 250 milyard rubldan
çox vəsait ayırmaq qərarına gəlib. Bu həm də onu göstərir ki, indiyə qədər
“Şimal-Cənub” dəhlizinin şərq qolu əsas marşrut sayılırdısa, indi üstünlük Qərb
qoluna keçir. Bunun bir sıra səbəbləri var: • İkincisi, beynəlxalq nəqliyyat qovşağına çevrilmək ölkənin
can atdığı məqsədlərdən biridir və neçə ildir ki, daxili infrastruktur bu
istiqamətdə təkmilləşdirilir. Təkcə daxili yox: Azərbaycan tərəfi
Astaradan İran Astarasına dəmir yolu çəkib. İran Astarasında 35 hektarlıq ərazini
25 illik icarəyə götürərək, terminal tikib. • Üçüncüsü və bəlkə də ən vacibi, Rusiya ilə İran arasındakı
məsafəni azaldaraq, 500 km.-ə salmağı təklif edən başqa ölkə yoxdur. Məsafənin
qısa olması dəhlizin Qərb marşrutu ilə daşınan yüklərin 10-15 faiz ucuz başa gələcəyi
deməkdir. Dünyada logistika xərclərinin artdığı indiki dövrdə bu, xüsusilə
ciddi arqumentdir. “1 in 3”Əlbəttə, “Şimal-Cənub” dəhlizinin marşrutlarından birinin önə çıxması qətiyyən digər ikisinin ləğvi anlamına gəlmir. Dəhlizn hər üç qolu işləyəcək, çünki hər birinin öz təyinatı var. Amma əsas əhəmiyyət Azərbaycan keçən Qərb qoluna veriləcək. İndiyə qədər toxunduqlarımızdan əlavə, başqa bir çox ciddi səbəb də var: Azərbaycandan keçən marşrut həm də Qərbə çıxış yoludur. Hindistan və dəhlizin keçəcəyi digər ölkələr isə yüklərini Qərbə göndərməkdə də maraqlıdırlar. İqtisadçı-ekspert Xalid Kərimli AzVision.az-a müsahibəsində deyir ki, 3 marşruta ayrılsa da, “Şimal-Cənub” dəhlizinə bir bütöv layihə kimi baxmaq lazımdır və bütün iştirakçı ölkələr əslində marşrutların hər birində iştirak edə bilərlər. Məsələn, “Şimal-Cənub” dəhlizinin Transxəzər yolunda İrandan Rusiyaya gedən yüklər Azərbaycan gəmilərilə daşına bilərlər. |
|
Xalid Kərimli: "Dəhlizin işə düşməsindən prosesdə iştirak edən bütün ölkələr fayda götürəcəklər" |
Bakı limanından aşırılan yüklərin son illərdəki dinamikası
da bunu təsdiqləyir. Limandan AzVision.az-a verilən məlumata görə, 2021 və
2022-ci illəri müqayisə edəndə daşınan ümumi yüklərin həcmi 13,7%, vaqonların
sayı 27,2%, konteynerlərin sayı 16,1% artıb.
Rusiya 2030-cu ilə qədər bütövlükdə “Şimal-Cənub” BND-nin
inkişafına 280 milyard rubl vəsait xərcləyəcək. Avrasiya İnkişaf Bankının məlumatına
görə, dəhlizin hər üç qolunun inkişafına $38,2 milyard dollar investisiya
qoyulması planlaşdırılır. Bu vəsaitin 69%-i dəhlizin Qərb, 11,1%-i Şərq 19,2%-i
isə Tranxəzər qollarına yönəldiləcək. |